niedziela, 25 lipca 2021

Techniki są dobre na wszystko...

     




    Często zastanawiam się nie nad treścią zajęć, a nad tym jak ją ciekawie wprowadzić w klasie, jak zachęcić do działania i unikać mojego monologu.  Po pierwsze już dawno skończył się czas, kiedy uczniowie siedzieli bez ruchu i słuchali nauczyciela. Szczerze mówiąc jestem pewna, że ten czas odszedł bezpowrotnie.  Najwyższa pora oddać uczniom przestrzeń do działania. Poza tym treści przewidziane w podstawie programowej są nudne dla ucznia, nie przystają do jego świata  i należy je zaprezentować w interesujący sposób. Na pomoc przychodzą różne techniki. Tu w Madrycie poznałam kilka, których wcześniej nie znałam i na pewno wykorzystam je w klasie. Może Wy też skorzystacie więc zapraszam do CLILOWYCH TECHNIK, które powodują, że uczniowie będą współpracować, wspólnie dochodzić do rozwiązania, dyskutować. 

 1) PENS IN THE MIDDLE

Dzielimy klasę na grupy

    3-5osobowe

Potrzebne materiały:

    długopis dla każdego ucznia

Instrukcja:

  Informujemy grupę o temacie, na który trzeba będzie dyskutować, lub podajemy pytanie na które trzeba będzie odpowiedzieć

  Uczniowie prowadzą ze sobą dyskusję na wskazany temat lub próbują znaleźć wspólnie odpowiedź na pytanie

   Każdy uczeń zapisuje uzgodnioną odpowiedź i odkłada długopis na środek stołu (nie może już zabrać głosu)

• Nauczyciel krąży wokół grup i monitoruje dyskusję

  Nauczyciel wybiera długopis, a jej właściciel podaje uzgodnioną odpowiedź

* Po udzielonej odpowiedzi inne grupy mogą ją uzupełnić, jeśli jest jeszcze coś do dodania


2) JIGSAW

·         Podziel klasę na grupy 3-5 osobowe

·         Podziel materiał/zagadnienie, które należy opanować na części (liczba części musi odpowiadać liczbie osób w grupie, co oznacza, że każda osoba jest odpowiedzialna za swoją część

·         Zadaniem każdego z uczniów jest zgłębić swoją część tematu i stać się ekspertem, a następnie przekazać swoją wiedzę innym członkom grupy.

·         Wcześniej jednak spotka się z innymi członkami pozostałych grup, którzy również zgłębiali taki samo zagadnienie, aby porównać swoją wiedzę - uzupełnić ją być może.

·         Następnie uczniowie wracają do swoich grup i przedstawiają swoją porcję materiału, reszta grupy robi notatki, zadaje pytania..

·         Następnie badamy czego się nauczyliśmy - możemy zrobić quiz, zabawę

Myślę, że jest to świetny sposób, aby wszyscy uczniowie byli zaangażowani w pracę. każdy z uczniów czuje się ważny, bo staje się ekspertem i każdy też jest odpowiedzialny za sukces całej grupy.

 

 

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz