![]() |
Musisz ją miec! |
To jest pytanie... Bycie wychowawcą
to na pewno wyzwanie, bo jesteś odpowiedzialny za „swoje” dzieci, nagle ich problemy
i często problemy ich rodzin stają się Twoimi. Często to bardzo ciężki bagaż,
bo bywa, że nie możesz wiele zrobić. Są dzieci, które borykają się z przemocą w
rodzinie, wyborem między rodzicami, którzy się rozwodzą, przerostem ambicji i
oczekiwań, albo po prostu z prozaicznym (dla nich to koniec świata) pryszczem
na nosie. I Ty nauczyciel mający na głowie realizację programu, scenariusze
imprez szkolnych i dyżury musisz naleźć czas i pomóc, wysłuchać, poradzić.
Często sam nie miałeś takich problemów ani doświadczeń, a to nagle wymaga się
od Ciebie, abyś był specjalistą - terapeutą, psychologiem, przyjacielem, wzorem
i skarbnicą wszystkich mądrości. Jak ja sobie z tym radzę jako wychowawca 30 niesfornych
piątaków?
Szulka - wychowawczyni |
No cóż - raz lepiej raz gorzej. Nigdy
jednak nie bagatelizuję, rozmawiam (choć czasem są to trudne rozmowy), wysyłam
pisma, słucham mądrzejszych koleżanek, proszę o pomoc naszą szkolną panią
pedagog (przecudowną osobę i profesjonalistkę w każdym calu), czytam, uczę się
i staram się... tak jest już od 15 lat. Nie każdą sytuację udało mi sie rozwiązać,
czasem popełniałam błędy, ale myślę, że jestem coraz lepszym wychowawcą.
![]() |
Podejdź bliżej - nie gryzę |
Ponieważ zawsze notuję podczas
czytania, podzielę się z Wami tym, co według mnie w tej książce najcenniejsze:
1) Uczniowie szukają szkoły, która
rozwija talenty i zainteresowania.
2) Autorytetem jest nauczyciel, który nie jest nieomylny.
3) Bądź najpierw
człowiekiem, a potem wymagającym pedagogiem.
4) Zawsze dotrzymuj słowa.
5) Nie bądź zbyt...
zbyt nowoczesny ani zbyt staromodny à znajdź swój złoty środek.
6) Pokaż uczniowi, że błędów nie należy
sie wstydzić, bo one uczą.
7) Edukacja musi mieć sens.
8) Podstawą dobrej relacji jest
bezpieczeństwo i wzajemny szacunek.
9) Przestańmy ciągle narzekać – na
siebie, na system, na…
10) Nie rób nic wbrew sobie.
Pozytywem tej książki jest też mnogość scenariuszy, które można wykorzystać na swoich zajęciach. Ta pozycja zostanie ze mną na długo, kto wie, czy nie na zawsze.
Czy warto więc być wychowawcą? Odpowiem tekstem z jednego z motywujących plakatów
wiszących na drzwiach mojej klasy:
„NIE OBIECUJĘ, ŻE BĘDZIE ŁATWO, ALE OBIECUJĘ,
ŻE BĘDZIE WARTO!”
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz